Historielärarföreningens ordförande Thomas Nordholm har fått kontakt med en av Sveriges främsta miljöhistoriker. Han har arbetat för att införa miljöhistoriskt tänkande i skolans undervisning och historieämnet ända sedan 1980-talet. Miljöhistorikern har tack vare sina ansträngningar och nytänkande gjort akademisk karriär.
När Thomas Nordholm når den ansedde miljöhistorikern i augusti 2013 visar han ett stort intresse för UFO-frågans införande i historieundervisningen. Den miljöhistoriske forskaren anser att UFO-avslöjanden på Internet skulle utgöra ett utmärkt material för källkritik.
Forskaren signalerar att hans namn inte ska komma ut i nuläget. Forskaren har tidigare konstaterat skillnaderna i miljöhistoria mellan de västligt industrialiserade länderna och hur industriutsläpp i öststaterna kan ha inverkat på Berlinmurens fall. Det ger honom en förförståelse för att även UFO-frågan kan ha militära implikationer.
Att få stöd av en miljöhistoriker i UFO-frågan är guld värt. För en miljöhistoriker är inte enbart intresserad av historia. En miljöhistoriker drivs av ett miljöansvar där kunskap ska spela roll. Precis likadant är det i UFO-frågan. Om andra civilisationer uppfunnit motorer som inte drivs av fossila bränslen, är det något svenska elever bör få insikt i. Om gravitation som navigering mellan planeter och antimateria används av utomjordiska civilisationer som besöker Jorden, är det något elever bör veta och få hopp om. Svenska elevers kunskaper i fysik och miljötänkande kan höjas. Några av dem blir själva forskare en dag. Vår miljö har inte råd att fördumma elever med falsk historieundervisning längre. Den nya streamade TV-tekniken på Internet bryter kunskapsmonopolet om vilka dokumentärer som kan sändas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.